Inkomensbeheer (budgetbeheer)

Als je tijdelijk of langdurig niet in staat bent om jouw financiën goed te beheren, kan je Stichting Opmaat vragen om hulp daarbij. Inkomensbeheer, ook wel “budgetbeheer” genoemd, is gebaseerd op een vrijwillige overeenkomst tussen jou en Stichting Opmaat.

Stichting Opmaat zorgt ervoor dat jouw rekeningen worden betaald en dat je kan beschikken over leefgeld voor boodschappen en kleding. Ook kan de inkomensbeheerder helpen bij andere geldzaken, zoals de aanvraag van toeslagen, aflossen van schulden of het doen van belastingaangifte.

Kennismaking: verzamelen van informatie

Eerst word je uitgenodigd voor een uitgebreide kennismaking met jouw inkomensbeheerder.

In dat eerste gesprek wordt je stap voor stap uitgelegd wat Stichting Opmaat voor jou kan betekenen en wat wij van jou verwachten. Ook willen we graag wat weten van jouw omstandigheden en wat je met inkomensbeheer wil bereiken. Zo kunnen we je gericht helpen. Het is belangrijk dat je volledige openheid van zaken geeft ten aanzien van jouw financiële situatie.

Je wordt gevraagd om jezelf te identificeren. Zorg daarom dat je een geldig paspoort, -ID-kaart of -rijbewijs meeneemt.

Nadat u het ingevulde Aanmeldformulier hebt getekend en afgegeven, gaan we direct aan de slag.

Vanzelfsprekend wil jouw inkomensbeheerder ook veel weten over je financiële situatie. Met die informatie maakt jouw inkomensbeheerder later het budgetplan. Daarin staan je inkomsten en uitgaven: wat je elke maand aan geld ontvangt, wat jouw maandelijkse kosten zijn en hoeveel geld jijzelf kan besteden. Als er schulden zijn en er in het budget ruimte voor aflossingen is, wordt ook het aflossingsschema in jouw budgetplan opgenomen.

Beheerrekening en leefgeldrekening

Na de kennismaking openen we een beheerrekening. Hierop komt het geld binnen dat je krijgt, bijvoorbeeld salaris, uitkering, huurtoeslag of zorgtoeslag. Uw inkomensbeheerder beheert deze rekening. De vaste uitgaven, eventuele aflossingen én jouw leefgeld worden voortaan door Stichting Opmaat van deze beheerrekening betaald.

In overleg regel jijzelf of Stichting Opmaat dat de organisaties waarvan je geld krijgt, dit voortaan op de beheerrekening storten. Daarnaast zorgen we ervoor dat alle organisaties die vaste lasten innen, de rekeningen en overige post voortaan naar Stichting Opmaat sturen.

Daarnaast zorgen we voor een tweede bankrekening. Die tweede rekening kan een nieuwe bankrekening zijn of jouw al bestaande bankrekening. Dat wordt jouw leefgeldrekening. Daarop stort Stichting Opmaat periodiek een vast bedrag. Dit leefgeld kan jij zelf besteden aan boodschappen of bijvoorbeeld de kapper.

Met de ondertekening van de Overeenkomst voor Inkomensbeheer machtig je Stichting Opmaat om jouw geldzaken te beheren. Hoewel je zelf verantwoordelijk blijft voor jouw financiën, beheert- en administreert Stichting Opmaat jouw geldzaken voor je. Door gebruik te maken van de app “Mijn Stichting Opmaat” kan je op elk gewenst moment op de hoogte blijven van jouw financiële situatie. Je kan ook via de bank inzage krijgen of ervoor kiezen om papieren rekeningoverzichten te ontvangen.

Als je een keer extra leefgeld nodig hebt voor bijzondere situaties, kan jij dat eenvoudig aanvragen. Dat kan met de app “Mijn Stichting Opmaat”, telefonisch of door het sturen van een email. Jouw inkomensbeheerder beoordeelt dan of er voldoende geld beschikbaar is. Als dat zo is, ontvang je uiterlijk de werkdag na jouw aanvraag het geld op jouw leefgeldrekening. Wanneer het niet verstandig is om jouw vraag goed te keuren, krijg je daarvan dezelfde dag bericht. Je kan dan eventueel met jouw inkomensbeheerder naar een oplossing zoeken.

Wat wordt van jou verwacht?

N

Je ondertekent de overeenkomst met betrekking tot het inkomensbeheer.

N

Rekeningen en andere financiële post, die toch nog naar het huisadres komt, stuur je direct door naar jouw inkomensbeheerder.

N

Jij zorgt voor inkomen, zoals loon of een uitkering.

N

Wanneer er iets verandert met dat inkomen geeft je dit door aan jouw inkomensbeheerder, bijvoorbeeld wanneer je meer salaris ontvangt of je wordt ontslagen.

N

Wil je iets duurs kopen (anders dan boodschappen)? Overleg dan eerst met jouw inkomensbeheerder of daar genoeg geld voor is.

N

Overleg ook eerst met jouw inkomensbeheerder wanneer je een abonnement wilt nemen, bijvoorbeeld voor een telefoon.

N

Ga je samenwonen, juist uit elkaar of ga je verhuizen? Informeer jouw inkomensbeheerder over dit soort belangrijke veranderingen in jouw leefsituatie.

Wat jouw inkomensbeheerder mogelijk nog meer kan doen

Aangifte inkomstenbelasting

N

Betalings/aflossingsregelingen treffen; contact onderhouden met schuldeisers.

N

Aanvragen bijzondere bijstand, huur- en zorgtoeslag en kwijtscheldingen lokale belastingen.

N

Hulp bij het regelen van verzekeringen (zoals zorgverzekering, WA, inboedel en uitvaart) en het indienen van declaraties.

Samen gaat het lukken!

Met de ondertekening van de Overeenkomst voor Inkomensbeheer machtig jij Stichting Opmaat om jouw geldzaken te beheren. Hoewel je zelf verantwoordelijk blijft voor jouw financiën, beheert- en administreert Stichting Opmaat jouw geldzaken voor je.

Door gebruik te maken van de app Mijn Stichting Opmaat kan je op elk gewenst moment op de hoogte blijven van jouw financiële situatie. Je kan ook via de bank inzage krijgen of ervoor kiezen om papieren rekeningoverzichten te ontvangen.

Als je een keer extra leefgeld nodig hebt voor bijzondere situaties, kan je dat eenvoudig aanvragen. Ook dat kan met de app Mijn Stichting Opmaat, of telefonisch of door het sturen van een email. Jouw inkomensbeheerder beoordeelt dan of er voldoende geld beschikbaar is. Als dat zo is, ontvang je uiterlijk de werkdag na jouw aanvraag het geld op jouw leefgeldrekening.

Einde van de overeenkomst

Wanneer je jouw financiële situatie weer op orde hebt en weer zelf het beheer en administratie wil doen, kan je de overeenkomst beëindigen. Opzeggen is eenvoudig. Stichting Opmaat hanteert een opzegtermijn van acht weken.

Als je de overeenkomst met Stichting Opmaat wil stoppen om over te stappen naar een andere professionele inkomensbeheerder, zijn daar éénmalig kosten aan verbonden. Wat de vergoeding is voor het afsluiten en overdragen van je dossier vind je in de lijst met tarieven op onze website.

Oplossing van jouw problemen begint hier

Waar kunnen wij je mee helpen? *

Graag reactie via *

Graag akkoord geven *